blog | hpu | welke wetgeving komt er op ons af
Welke wetgeving komt er op ons af

Welke wetgeving komt er op ons af

door Arjan Meulenbrugge

 

Welke wetgeving komt er op ons af

Zoals je wellicht al hebt gehoord of gelezen, gaat per 1 juni 2014 de nieuwe Consumentenwet in. Het hele consumentenrecht wordt aangepast aan deze tijd en webshops ondernemers zullen aan de bak moeten.

Je dient aan veel nieuwe rechten en plichten te (gaan) voldoen. Wanneer je dat niet doet, loop je het risico dat het product na 1 jaar alsnog gratis teruggestuurd gaat worden.

De belangrijkste plichten op een rijtje:

  • Informatieplichten, over jezelf als bedrijf, maar over over producten. Deze consument dient dus te weten, waar en wat er precies wordt gekocht.
  • NAW gegevens van jouw bedrijf, contactformulier en telefoonnummer verplicht vermelden.
  • KvK- en BTW nummer zijn ook verplicht om te vermelden.
  • Gegevens over toezichthoudende autoriteiten.
  • Nieuwe regels gaan ook eisen dat je de duidelijk product informatie verschaft, de consument mag dus niet voor verrassingen komen te staan.
  • Klachten/geschillen commissie, indien van toepassing ook vermelden.
  • Digitale bestanden met uitleg, over afspeelbaarheid.
  • Prijzen inclusief BTW vermelden!
  • Bezorgkosten dienen ook duidelijk te worden vermeld.
  • Recht van retour, dient duidelijk uiteengezet te worden.
  • Duidelijk bestelproces en levertijd vermelden.
Tip: Let er op hoe je speciale aanbiedingen formuleert, gebruik bij voorkeur geen prijsopmerkingen die dubieus kunnen overkomen.

Tijdens het bestelproces dient een knop "Bestelling met betaalplicht" te worden opgenomen, zodat het voor de consument duidelijk wordt dat zij een betaalverplichting aangaat.

Betaalmogelijkheden mogen niet meer worden verhoogd met eigen toeslagen of administratiekosten. Geldt ook voor onder rembours!

Verplichte opties mag ook niet meer, dus de consument dient zelf haar opties aan te vinken/klikken. De vermelde prijs dient overeen te komen met de standaardprijs! Opties altijd zonder actieve vinkvakjes.

Tip: Laat de consument optionele zaken zo snel mogelijk invullen, om zo snel mogelijk de eindprijs te kunnen tonen.

Garantie/retourrecht
  • Uitleg over de wettelijke garantie, voor het soort producten dat wordt verkocht op de webshop.
  • Slijtage binnen garantie, dienen verplicht te worden vervangen. Het was voorheen mogelijk om binnen 7 werkdagen te retouneren, dat wordt nu 14 kalenderdagen.
  • Niet goed uitgelegd, dan gaat het retourrecht van 3 maanden naar 1 jaar! Retourrecht goed uitleggen dus.
  • Uitpakken is toegestaan. Hooguit kun je de klant laten betalen voor de beschadiging van de verpakking, mits normaal verpakt. Geen blisters dus.
Tip: Ga je de webshop verbouwen, bewaar dan ook de oude webshop en uiteraard de kopieën van de bestellingen.

Niet alle producten mogen worden geretourneerd, denk hierbij aan:
  • Maatwerk
  • Niet geprefabriceerd/vervaardigde producten
  • Bederfelijke producten
  • Kranten, tijdschriften en loten
  • Hygiënische producten, of om gezondheidsredenen ook niet, tenzij het verzegeld terugkomt.
  • Digitale, audio/video/software ook weer met verzegeling.
Tip: Download link, bij de knop aangeven dat de bestelling na het downloaden niet meer te annuleren is.

Verzending
  • Binnen 30 dagen verzenden, tenzij anders afgesproken.
  • Als het product niet op de juiste manier binnenkomt, is de shop eigenaar verantwoordelijk. Tenzij de consument een vervoeder aandraagt die je standaard niet ondersteund.
  • Bij de bestelling een papier met uitleg over retouren etc. is niet meer verplicht. In dit geval dien je de kopie van bestelling en overeenkomst (bijv. met PDF) te e-mailen.
Er komt een regel "Klik hier om uw product te retourneren", deze dien je duidelijk te vermelden op jouw webshop. De consument heeft 14 kalenderdagen om te retourneren en daarna heb je ook 14 kalenderdagen de tijd om het bedrag te refunden. Alleen de verzendkosten om het product naar je terug te sturen, mag je in rekening brengen.

Het bedrag (inclusief de verzendkosten die je hebt berekend om het product in eerste instantie bij de consument af te leveren) dient geretourneerd te worden!

N.B. De tijd gaat in op het moment dat de consument op de hoogte is gebracht dat het pakketje klaarligt, of is afgeleverd.

Heb je vragen en/of opmerkingen over de nieuwe Consumentenwet? Gebruik dan het formulier hieronder.



Er zijn nog geen reacties!