blog | hpu | de invloed van algoritme updates op uw google ranking
De invloed van algoritme updates op uw Google ranking

De invloed van algoritme updates op uw Google ranking

 

De invloed van algoritme updates op uw Google ranking

SEO (Search Engine Optimization) wordt beïnvloed door wekelijkse Google algoritme updates. Dit is op zich geen nieuw gegeven. Echter, er zijn 5 algoritme aanpassingen die de traffic naar uw website wel eens zouden kunnen doen verminderen, en de mogelijkheden om online geld te verdienen onder druk zetten.

Het valt aan te raden om de wekelijkse updates goed in de gaten te houden. Sommige updates kunnen leiden tot door Google opgelegde straffen die direct de traffic naar uw website doen verminderen, terwijl andere updates langzaam maar zeker tot een afname van de bezoekersaantallen zullen leiden. Niet alle algoritme updates zijn bedoeld om de site-eigenaar te "straffen". Veel veranderingen in algoritmes zijn bedoeld als correctie op de zoekresultaten. Het goede nieuws is dat een afname in bezoekersaantallen als gevolg van algoritme updates meestal goed te verhelpen is, vooropgesteld dat u weet waar u naar moet kijken. Deze blog post behandelt vijf recente Google algoritme updates, en de manier waarop u het verlies aan web traffic kunt herstellen.

1. EMD (EXACT MATCH DOMAIN)
De EMD update is bedoeld om kwalitatief slechte websites die domeinnamen gebruiken die meer doen vermoeden dan de content kan waarmaken lager te indexeren. Dit betekent dat het geen zin meer heeft om een domeinnaam te kiezen die gebaseerd is op de zoekterm of zinsconstructie waarvan u denkt dat die door de zoekmachine hoog geïndexeerd zal worden. Denk dan bijvoorbeeld aan "amsterdampizza" of "debestebloembollen". De enige manier om een hoge ranking in SERP (Search Engine Result Pages) te verkrijgen is het schrijven van kwalitatief hoge content met een grote waarde. Door dit te doen, zult u zien dat u in de top van de ranking komt, ongeacht de domeinnaam.

2. TOP HEAVY
Sites die niet meer content bevatten dan die welke op de landingspagina staat, brengen te weinig browser ervaring voor de gebruiker met zich mee. Google bestraft deze top heavy sites met een terugval in bezoekersaantallen. Als u vermoedt dat het bezoekersaantal van uw site door deze update wordt beïnvloed, schrijf dan meer pagina's met goede content en wacht een paar weken tot Google weer kan reïndexeren.

3. PANDA
De Panda update, vernoemd naar een Google ingenieur, en niet naar het dier, sloeg in als een bom. In één klap verdwenen websites uit Google's zoekresultaten. Sites met een goede SEO, maar met kwalitatief slechte content werden afgestraft.. Het Panda-algoritme is als een sluipschutter die zich concentreert op de kwaliteit van pagina en content. De enige manier om hieraan te ontkomen, is het zorgen voor kwalitatief hoogwaardige en relevante content.

4. PINGUIN
Het Pinguin algoritme richt zich op linkbuilding met behulp van spam (webspam). Sommige sites gebruiken deze techniek om hun populariteit kunstmatig te beïnvloeden. Door deze techniek van - meestal betaalde - backlinks te gebruiken loopt u serieus gevaar door Google bestraft te worden. Google komt u hier tegemoet door het aanbieden van de Link Disavow Tool dat u met dit vraagstuk behulpzaam kan zijn.

5. GEBRUIKERSCONTEXT
Google leert continu over wat de bezoeker nu precies wil, en hoe ze de gevonden zoekresultaten gebruiken (hierbij in het achterhoofd hebbende dat die wensen voortdurend veranderen). Google is tot de conclusie gekomen dat de meerderheid van de web surfers eigenlijk naar locale informatie op zoek is. Het user context algoritme helpt Google de gebruiker beter te begrijpen zodat het automatisch locale informatie kan aanbieden.

Als u vragen mocht hebben omtrent het optimailiseren van uw website qua content of seo, staan wij graag voor u klaar om u behulpzaam te zijn. Houd ook onze website in de gaten voor de data van de door ons verzorgde trainingen.

Bron: David Mercer, SEO Entrepreneur, 25 oktober 2012



Er zijn nog geen reacties!